RIO Cursus 13 maart 2022 door prmerkelbach RIO Cursus Vul in: Voor en achternaam Een werkend mail adres Alleen dan is het voor ons mogelijk om jou gegevens bij te werken. 1 / 25 Waarom is na een valpartij een goede controle/keuring door de baanpost van je motor van groot belang? Er kunnen door schade onderdelen van afvallen Om te kijken of je naar huis kunt Een rijder wil graag weer snel doorrijden en heeft daardoor mogelijke gebreken of schade niet snel in de gaten. Twee mensen zien meer dan één! 2 / 25 Wat is te strengste verboden tijdens het vrijrijden evenement? Gedrag waarmee je jezelf en/of andere in gevaar brengt. Dit geldt ook voor hinderlijk en/of vervelend gedrag Te veel geluid te maken Achter elkaar aan te rijden Eerder naar huis gaan 3 / 25 Waarom keurt de MAC Zandvoort voor het rijden op het circuit je motorfiets? Dan krijg je inzicht in het onderhoud en de staat van je motorfiets Om te contoleren of je motor wel aan de wettelijke eisen voldoet Om met elkaar technische informatie uit te wisselen De eisen aan je motorfiets zijn zwaarder dan op de weg. De belasting is hoger en temperaturen lopen op. 4 / 25 Wie controleert je motorfiets na een valpartij op het circuit? Baanpost en/of Marshal Een andere rijder De keurmeester De medische dienst 5 / 25 Waar moet je naast voldoende profiel op je banden nog meer opletten? Er moeten goede ventieldopjes gemonteerd zijn. Voldoende benzine in je tank om extra ronden te rijden Een goed gesmeerde ketting Je verlichting moet zijn voorzien van stickers 6 / 25 Wat mag er niet op je motor gemonteerd zijn bij het vrijrijden? Bij het vrijrijden mogen er geen spiegels op je motor gemonteerd zijn Je motor mag niet zijn voorzien van een automatisch kettingsmeersyteem Je mag geen route navigatie bij het rijden op het circuit gebruiken Aan en/of op de motorfiets mogen zich geen uitstekende en/of niet tot de standaarduitrusting van de motorfiets behorende onderdelen of accessoires. 7 / 25 Wat zijn de geluidseisen van je motor bij het rijden op het circuit? Standaard uitlaat of met minder geluid dan standaard. 85 db De uitlaat mag bij de keuring stationair niet te veel geluid maken Een uitlaat moet gasdicht zijn. 8 / 25 Remmen zijn bij het rijden op het circuit heel belangrijk. Wat is de minimale dikte van de remblokken? Remblokken moeten meer dan 50% van hun oorspronkelijke dikte hebben. Remblokken moeten nieuw zijn Remblokken zijn van een goed merk en passend voor je motor Remblokken mogen niet piepen 9 / 25 Met welke kleding mag je op het circuit bij ons vrijrijden? Als het erg warm is mag je met spijkerbroek en hoge sneekers Je bent gekleed met deugdelijke beschermende, lederen motorkleding, die niet overmatig beschadigd is. De handschoenen en laarzen dienen geschikt te zijn voor circuitgebruik. Een duur motorrijders pak met goede hoge laarzen Je bent gekleed in makkelijk zittende kleding die past bij het weertype 10 / 25 Wat is de rol/functie van de Marshals De Marshal is een ervaren rijder op het circuit. Je kunt hem de hele sessie volgen Een Marhal is een rijdende baancommissaris die, als ogen en oren van de wedstrijdleider, overal bij inzetbaar is. De Marshal is een instructeur om de fijne kneepjes op het circuit te leren. De Marshal is de ‘voorrijder’ tijdens de eerste ronden op het circuit. 11 / 25 Wat zeg je als eerste als je een oproep doet met de portofoon? Racecontrol hier post xx Je stelt je kort voor. Je geeft direct snel, kort en bondig de situatie weer Je begint met het noemen van je rijdersnummer 12 / 25 Bij de inschrijving krijg je een gekleurde sticker met een nummer er op. Waarvoor is deze? De sticker geeft aan dat je motor is gekeurd. Het nummer is van de keurmeester De kleur geeft aan wanneer je moet rijden. Het nummer is je startpositie Met de sticker laat je zien dat je betaald hebt. Het nummer is het volgnummer in de administratie De kleur staat voor de groep waar je in rijdt. Het nummer is de baanpost die je moet gaan bemensen. 13 / 25 Wat is de belangrijkste functie van de BaanCommissaris op een baanpost? De veiligheid van de vrijrijders zoveel mogelijk te garanderen, o.a. door communicatie. Een bijdrage leveren aan een fijn evenement Een rijder die is gevallen helpen Het opvolgen van wat de Marshal of andere baanpost vraagt 14 / 25 Wat is ook een functie van mensen op de baanposten? De baan schoonmaken Je te helpen als je gevallen bent De baanposten moeten aan racecontrol doorgeven wanneer een rijder zich niet aan de regels houdt. De baanposten zijn aanspreekpunt voor de vrijrijders langs de baan 15 / 25 Wat is de max. snelheid in de pitstraat? 100 km/h 50 km/h 30 km/h 20 km/h 16 / 25 Waar moet je op letten als je de baan oprijdt nadat je je verremt hebt? Dat je motor nog goed remt Dat er niets van je motor gekomen is. Alleen de baan op als het veilig kan. Motoren op de baan hebben voorrang. Je afmelden bij de baanpost 17 / 25 Wat doe je bij het zien van een gezwaaide zwart/wit geblokte vlag op het rechte einde? Einde sessie. Rustig ronde afmaken, (afkoelronde) niet inhalen, pitstraat in De laatste ronde nog even flink gasgeven Niet meer inhalen Naar huis gaan 18 / 25 Wat doe je bij het zien van de zwarte vlag met een oranje schijf? Je hebt gewonnen! De laatste ronde De baan vrijmaken! Zo snel mogelijk van de baan gaan op een veilige plaats.Technisch probleem (olie?) laten controleren door baanpost-bemanning of Marshal 19 / 25 Wat doe je bij het zien van de zwarte vlag met jouw rijdersnummer? Stoppen! Je hebt wat fout gedaan Ronde afmaken,de pitstraat in en melden bij de evenement-/ wedstrijdleiding De volgende keer mag je gratis vrijrijden 20 / 25 Wat betekent de gezwaaide vlag geel/ rood gestreept’? Gladde baan: Direct gevaar. Snelheid aanpassen (kan olie zijn, zand, grind,regen.. ) Pas op: dieren op de baan Het is erg warm Niet inhalen 21 / 25 Wat betekent de ‘groene’ vlag op post na de gele vlag? Je doet het goed! Als je de groene vlag voorbij bent, mag je weer op het gas, het baanvak is veilig Niet inhalen Alles is weer opgeruimd. 22 / 25 Wat betekent de ‘rode’ vlag? De baan is erg heet Hard remmen en stoppen Zeer langzaam doorrijden, rechts houden, niet inhalen en de aanwijzingen van de officials opvolgen. Ga de pitstraat in. Er is een ongeval 23 / 25 Wat doe je bij het zien van de ‘paarse’ Code 60 vlag? Terug zwaaien Laten afzakken tot 60 km/h, niet remmen en afstand houden tot de voorganger. Niet inhalen Doorijden en opletten Stoppen in de pits 24 / 25 Wat betekent de gezwaaide ‘gele’ vlag Niet inhalen Let op Gevaarlijke situatie: niet inhalen en snelheid aanpassen Iemand wil je inhalen 25 / 25 Wat is de toegestane snelheid op de toegangsweg en de paddocks? 80 km/h 30 km/h Stapvoets 50 km/h Even geduld, je krijgt zo het resultaat te zien Je score is Herstart quiz